O roata dintata este o roata care are „dintii” de-a lungul circumferintei sale pentru a angrena una sau mai multe roti dintate sau piese similare ale unui mecanism mai complex cu scopul de a realiza transmiterea fortei de-a lungul unei directii tangentiale la suprafetele ambelor.

Din cauza actiunii cumulate a miscarii relative si a contactului fortat, repetat al dintilor in procesul de angrenare, angrenajele sunt supuse unor solicitari complexe, care pot conduce la deteriorarea rotilor dintate, si in final la scoaterea din functiune a acestora.

Pentru repararea lor au fost necesare o serie de operatiuni:

Degresarea zonei, si curatarea ei cu ajutoarul unei perii de sarma .

Reparatia prin sudare roti dintate 00
Curățarea zonei afectate

Pentru incarcare s-a folosit procedeul TIG/WIG folosind echipamentul EWM Tetric 351 AC/DC 

Depunerea stratului tampon folosind bagheta de otel inoxidabil Bohler AWS ER 309L sau OK Tigrod 309L de la ESAB. Straturile tampon se utilizeaza pentru separarea materialului de baza de materialul de incarcare dura. Drept straturi tampon la incarcarea prin sudare, se folosesc deobicei materialele austenitice de adaos cu o ductilitate mare.
Dupa ce este aplicat stratul tampon se incepe construirea marginilor folosind baghetele Bohler UTP A73 G4.

Reparatia prin sudare roti dintate 01
Incarcarea marginilor
reparatie prin sudura conducta auto servo 03
Incarcarea marginilor

Urmeaza umplerea marginilor. Dupa ce un strat este depus se curata zona cu peria de sarma. Daca aceasta operatiune nu este facuta dupa fiecare cordon sudat poate exista riscul ca temperatura produsă la topire sa accelereaze drastic oxidarea, rezultând în baia de oțel topit astfel creată niște produși chimici care îngreunează trecerea curentului electric și, implicit, va ieși un cordon de sudură cu defecte ( pori ), arcul electric fiind afectat de prezența oxizilor.

Reparatia prin sudare roti dintate 03
Roata dintata dupa incarcare
Reparatia prin sudare roti dintate 04
Roata dintata dupa incarcare

Dupa terminarea procesului de sudura roata se lasa la racit la temperatura de 20 °C. Ultima operatiune este prelucrarea ei la o masina de danturat pentru a-si recapata cotele initiale.

Pentru realizarea aplicatiei s-au folosit

  • Pistolete TIG Gaz: ABITIG® Grip 9,17, 26
  • Pistolete TIG Lichid: ABITIG® Grip 200- 450W, ABITIG GRIP 12-1, ABITIG GRIP 18
  • Pistolete TIG Cu ventil (pentru sudarea fara inalta frecventa): ABITIG 9 V, ABITIG 17 V, ABITIG 26 V
  • Masca automata sudura 3M Speedglas 9100X
  • Manusi sudura TIG WELDAS din piele de vitel 35cm
  • Sort sudor 107x60 cm 44-2142 Weldas Europe
  • Protectie pentru cap Bandana Firefox Weldas
  • Ochelari de protectie 3M
  • Semimasca pliabila cu supapa FFP1 de la 3M
  • Electrozi Wolfram Sudare WIG DC :Violet V3 1.0-4.0 mmØ, WLa 10 negru,
  • Electrozi Wolfram Sudare WIG AC :WP verde