Intercooler-ul este un radiator de racire a aerului care intra apoi in motor. Mai exact aerul este preluat de intercooler, acesta il raceste, dupa care intra in motor. Aerul rece este mult mai dens deci contine si mai mult oxigen, lucru care ajuta enorm la functionarea motorului, consumul va fi mai scazut si puterea mai mare.

In general acest intercooler este montat in partea din fata a masinii (pe mijloc sau in laterala) deci este predispus la indoituri sau fisuri din cauza pietrelor de pe asfalt. De asemenea el este montat in zona compartimentului motor, unde nu este asa mult loc, si, la masinile diesel in special, din cauza temperaturii foarte ridicate si a vibratiilor, partile din plastic se vor dezlipi din miezul central de aluminiu. In timp, din cauza temperaturilor, vibratiilor si presiunii ridicate, adezivul care fixeaza centrul metalic de partile de plastic cedeaza si apar „pierderile de presiune”.

Simptomele cand intercooler-ul are o fisura sunt urmatoarele:

  • Prezenta unui suierat/fasait auzit in partea din fata a motorului
  • Masina va incepe sa nu mai traga asa de bine (asta in functie de cat de mare este scurgerea de presiune)
  • Va scoata un fum negru excesiv.

Din cauza faptului ca tablele de aluminiu ale intercoolerului sunt extrem de subtiri, nu se pot folosi alte procedee de reparare decat brazarea acesuia, folosind baghete din AlSi.

Deoarece au un punct de topire scazut, nefiind nevoie sa supraincalzim materialul neexistand riscul de strapungere sau topire al materialului de baza.

Prima operatiune este degresarea piesei si curatarea acesteia folosind o perie de sarma din inox

reparatie intercooler 01
Curățarea zonei afectate

Dupa curatarea zonei urmeaza o usoara preincalzire folosind flacara oxiacetilena.

reparatie intercooler 02
Preincalzirea zonei afectate

Se executa brazarea materialului, pentru aceasta a fost necesara alegerea materialului de adaos in functie de materialul de baza.
Folosirea baghetei Bohler Union AlSi12 sau ESAB OK TIGROD 4047 impreuna cu un dezoxidant pentru Al
Mai intai se incalzeste usor bageta urmand sa fie introdusa in pasta dezoxidanta. Pentru fiecare depunere pe materialul de baza este necesara aceasta operatiune.
In bataia directa a flacarii, bagheta AlSi se va topi si va adera deasupra zonei afectate de fisura, inchizand astfel fisura.

reparatie intercooler 03
Folosirea dezoxidantului
reparatie intercooler 04
Depunerea materialului de adaos

Dupa terminarea brazarii intercooler-ul este supus verificarii.

Verificarea consta in proba de presiune la care este supusintercooler-ul, in functie de utilizarea ulterioara a acestuia. Pentru aceasta s-a introdus aer (presiune 10 bari) in intercooler urmand a fi aplicat spray-ul Iweld Super Leak pentru verificarea eventualelor pierderi de presiune.

Rezultatul piesei fiind unul pozitiv, piesa neavand pierderi de presiune.

reparatie intercooler 05
Rezultatul dupa brazare

Pentru realizarea aplicatiei s-au folosit

  • Manusi sudura TIG WELDAS din piele de vitel 35cm
  • Sort sudor 107x60 cm 44-2142 Weldas Europe
  • Protectie pentru cap Bandana Firefox Weldas
  • Ochelari de protectie 3M
  • Semimasca pliabila cu supapa FFP1 de la 3M
  • Brener pentru sudare oxigaz, reductor de acetilena si oxygen de la producatorul GCE sau Yidiz Turcia, furtune pentru gaz.